Saturday, April 9, 2011

merepek kerepek lagi ;)

Buang yang keruh, ambil yang jernih.

selalu sangat kita dengar perumpamaan ini. sambungan - baru teguh peribadi. kan? ia hanya sekadar ayat kalu kita tak amalkan. agree? applykan dalam hidup. kita akan faham apa maksudnya. :)
ikhlaskan hati dalam bermasyarakat. ikhlaskan hati dalm bersahabat. kenikmatannya akan terasa. tapi sejauh mana kita tahu keikhlasan hati seseorang? itu urusan dia dan Allah. bercinta lah kerana Allah. bersahabatlah kerana Allah. manisnya akan kita rasa :) persahabatan yang terjalin sangat utuh.
tapi jangan disangka air yang tenang tiada buaya. sebab syaitan selalu ada untuk menghasut umat bergaduh. bila da bergaduh, da berbaik, teruslah dibuang segala kenangan yang tidak elok itu. sebab bila kita asyik teringat ingat benda yang digaduhkan, walhal benda itu sekecil bakteria (eceh!), sekecil semut, sekecil atom..

PAP!

setan akan terus cucuk cucuk hati kita untuk terus ingat benda tuh. dan tidak mustahil, dalam sekelip mata, hati kita bleh sakit balik. tu la dtangnye perumpamaan buang yang keruh, ambil yang jernih tu. hehe. Istighfar banyak banyak. watpe nak ingat benda yang digaduhkan, benda yang wat saket hati, wat ilang mood je. ye tak? nanti alih alih terus tak ikhlas hati dalam berbuat sesuatu. tapi mudah-mudahan hati kita semua terus ikhlas.

berkawan lah dengan ikhlas. berkawan kerana Allah. semuanya akan baik baik sahaja. :)

perubahan fizikal dan rohani dan jasmani dan mental dann (ape lagi?), haruslah seiring..barulah dapat "chantek luar, chantek dalam"..hihihi~

p/s: cara hidup aku senang je. biar orang buat kita, jangan kita buat orang. tapiiiii..kalu da flow seseorang tuh mcm tu dengan kita, kita nak wat cane kan? =p

p/s: this is general entry ok. tiada kene mengena dengan yang masih hidup ataupun yang masih mati. hanya peringatan utk diri sendiri dan sesiapa sahaja :)

No comments:

Post a Comment

Followers